- Heinäkuu 2005Versio: Photoshop 7 ja siitä ylöspäin
Taso: Normaali
Aika: Noin 20min riippuen ymmärrettävyydestä, nettisi nopeudesta, tarkuudestasi..
-----------------------------------------------------
Elikkäs tässä tämä Flameron pyytämä tutoriaali minun "Tech" borderista joita olen käyttänyt jonkun verran paikassa jos toisessa. Pieni ensi maku malli minun avatarissani. Pahoittelen jo tässä vaiheessa typoja.
-----------------------------------------------------
1. Avaa jonkinmoinen taustakuva/valmis kuva jota käytät. Itse käytän tätä jonka tein jonkin aikaa sitten. Icon on minun toinen nikkini jota käytän nettipeleissä sitten..

2. Tee uusi layer (shift+ctrl+n) ja nimeä se vaikka nimellä "Borderi".

3. Ota maalipurkki työkalu (G) ja maalaa "Borderi" -layer mustalla. Suosittelen laskemaan opacitya 50% jotta näet mustasta läpi, hyödyllinen etenkin jos teet kaksi borderia päällekkäin/vierekkäin. Laitan tästä esimerkin loppuun.

4. Seuraavaksi tuleekin sitten tutoriaalin toiseksi hauskin osio, "Borderin" muodastaminen
Eli otat Polygonal Lasso toolin ja sillä muotoilet itsellesi borderin muodon. Muista hyödyntää "Shift" nappia kulmien tekemiseen. Katso esimerkki.
[img]here[/img]
Sitten painetaan "Delete" -nappulaa tai leikataan sisukset ulos (ctrl+x) ja laitetaan layeriin "Borderi" opacityksi 100%.

5.Layeriin "Borderi" tehdään seuraavaksi eloon ehostaminen. Eli ota esille Blending Options (Löytyy Layer Paletin (Siis siitä missä on Layeris) vasemmasta laidasta musta pallukkaa jonka sisällä on kirjain "F")) ja klikkaat ihan mitä niistä vain.
Tässä asetukset:
Drop Shadow:

Inner Shadow:

Outer Glow:

Inner Shadow:

Bevel and Emboss:

Satin:

Color Overlay:

Stroke:

Sitten vain OK ja tuloksen täytyis näyttää tältä.

------- Vapaavalintainen osio----------
7. Tämä osio on hauskin (mielestäni) eli borderin leikkaaminen. Leikkaminen siks että se tekee borderistä vähän elektronisemman näköisen. Kaiken moisia leikkaus työkaluja voi käyttää: Lasso ja Polygonal Lasso Toolit ovat hyviä, myös Marquee Tooleja tulee yleensä käytettyä.
Otat jonkin noist työkaluista ja "border" layer valittuna piirrät "Borderin" päälle kuvion jonka haluat siitä leikata. Leikkaus tapahtuu samalla tavalla kuin tläpuolella eli "Delete" -nappulaa painamalla tai leikkaamalla se pois (Ctrl+X).

-------------------------------------------
8. Ja lopputulos näyttää tältä.
Ilman leikkauksia:

Leikkauksilla:

------------------------------------------------------------------------
Borderin värejä saa vaihdeltua helposti. Vaihtaa vaan Blending Optionsseista "Color Overlay" osioo. Tässä muutama esimerkki:

------------------------------------------------------------------------
Ja niille jotka odottavat kaksikerroista borderia niin tässä kuva:

Parempiakin kaksikerroksisia "Bordereita" saa tehtyä. Tein jotain nopeasti ;/
Siinä sitten mun IHAN ensimmäinen tutoriaali IKINÄ sitten on
Kertokaa mielipiteitä ja arvostelkaa. Tää tutoriaali on ownattu Flamerolle koska se o niin raXu. <3 Teen sulle myöhemmin sitten sen taustakuva tutoriaalin ku jaksan