Parempi Undo-pikakomento

Tutoriaalit, joissa perusteellisesti opetetaan jonkin Photoshopin työkalun käyttö
Aloittelija
ViestiLähetetty: 09.09.2007 19:13
Ok, tämä nyt ei ole mikään varsinainen tuto. Enemmän pieni vinkki.

Ctrl+z on varmaan kaikille tuttu. Käytän sitä itse tosi usein. Välillä tulee kuitenkin joku tilanne missä minulla on tarve perua useampia toimenpiteitä (sivellinvetoja y.m.). Tähän asti olen mennyt History-palettiin ja listasta valinnut poistettavat toimenpiteet. Minun mielestäni tämä on turhan hankalaa, varsinkin kuin minulla on tapana piilottaa paletit työn aikana.

Joten, keksin tähän helpon ratkaisun. Luomalla actionin ja määrittämällä pikanäppäintä undo-toiminto on erittäin vaivaton.

Rautalangasta väännettynä se tapahtuu näin:

Avaa joku kuvatiedosto ja tee siihen esimerkiksi jotain töhrintöjä siveltimellä (eli history-palettiin tulee muutama uusi rivi)

1. Avaa Actions-välilehti (esim. alt+F9) ja paina sieltä alareunasta Create new action
2. Ikkunassa nimeät actionin ja valitset listasta jonkun pikanäppäimen (esim. F2)
3. Paina Record

Kuva

4. Avaa History-välilehden ja valitse listasta alimmaisen toimenpiteen, poista tämä painamalla roskapönttöikonia alareunassa
5. Actions-välilehdessä painat stop playing/recording-nappia

Avot. Nyt sinulla on actioni jonka käynnistät F2-näppäimellä. Nyt voit tehdä kuinka monta mokaa tahansa kuvaasi, painat vain F2-näppäintä niin monta kertaa että tekemäsi virheet katoavat.

Noniin. Tästä nyt tuli kuitenkin pieni tuto. (Minun ensimmäinen thumbsip Jee)
Kuva
Ylläpitäjä
ViestiLähetetty: 09.09.2007 20:48
Ctrl+Alt+Z wink
Aloittelija
ViestiLähetetty: 09.09.2007 21:08
hahahaa
TEKOPYHYYS, on se päivän sana.
Ja sitä ilmenee näilläkin foorumeilla.
Aloittelija
ViestiLähetetty: 09.09.2007 22:38
zippoman kirjoitti:Ctrl+Alt+Z wink

blink Jaa... Tuota en tiennytkään. On se hienoa kun joka päivä voi oppia jotain uutta

No, mulla on nyt sitten tuo ctrl+alt+z "pikakomento" yhden napin takana
Kuva

Aloittelija
ViestiLähetetty: 28.05.2008 12:55
No mutta on tuosta Action jutusta kumminkin hyötyä. Voi vaikka piirtää
silmät ja laittaa ne esim F4:seen :D

Aloittelija
ViestiLähetetty: 21.11.2009 15:52
Niin, ja voihan siihen laittaa ne perusmuokkailut esim. kuvia parannellessa jos on vaikkapa kesäkuvia tullut oteltua niin ei tarvi jokaiselle erikseen niitä väriarvoja tai kontrastia määrittelemään joka kuvassa vaan sitä yhtä nappia painaen...

Paluu Työkalut